קהילות מורים לחינוך לחיים משותפים

מערכת החינוך היא בעלת תפקיד מרכזי בקידום חיים משותפים בחברה מרובת הקבוצות והתרבויות בישראל. כותלי הכיתה מספקים הזדמנויות חינוכיות ופדגוגיות לקידום חינוך לחיים משותפים, הכולל צדדים הרמוניים ומקרבים לצד כלים להתמודדות עם קונפליקטים, מתיחות וגזענות.

מיזם קהילות מורים לחינוך לחיים משותפים קם במטרה לקדם חינוך לחיים משותפים באופן מובנה ושיטתי, וכמרכיב אינטגרלי בשגרת העבודה החינוכית. הקהילה מעניקה מסגרת של למידה שיתופית והתנסות בכלים ותפיסות פסיכו-חברתיות, לצד מרחב של פיתוח פדגוגי וחינוכי וכן מרחב להתייעצות עמיתים.

המיזם הוא יוזמה המשותפת למטה לחינוך אזרחי ולחיים משותפים במשרד החינוך, מרכז אקורד באוניברסיטה העברית, קרן לאוטמן וקרן משפחת וילנאי. הקהילות מונחות על ידי מרכז אקורד – פסיכולוגיה חברתית לשינוי חברתי.

הכלים והפרקטיקות הפסיכו-חברתיות שפותחו במרכז אקורד ומוענקים בקהילות מאפשרים דרכי התמודדות מגוונות עם ממדים שונים הקשורים בהופעתן של תפיסות ועמדות פוגעניות בין קבוצות בכיתה: הטיות בין קבוצתיות, סטריאוטיפים גלויים וסמויים ועד להתנהגות פוגענית ואפליה. המורים המובילים בקהילות משמשים מודל ללמידה עבור מורים אחרים, וכן מובילים במקביל להשתתפותם בקהילה מהלך פנים בית ספרי לקידום חיים משותפים למניעת גזענות עם מורים ובעלי תפקידים שונים. על כן, היישום של כלים אלו נעשה בערוצים שונים של הפעילות הבית ספרית: יישום פדגוגי בתחומי דעת שונים, חינוך חברתי, שיח אישי וקבוצתי ועוד.