מפרש

"מפרש" – מרחב ליזמות חינוכית, הוקמה בשנת 2012, כדי לקדם חשיבה יזמית ופרואקטיביות בקרב מנהלי ומנהלות בתי ספר. מפרש מפתחת כלים ופלטפורמות מגוונות ליצירת יזמות וחדשנות ומעניקה ליווי ותמיכה בהנבטה של יוזמות ותהליכי שינוי וקידום תרבות יזמית במסגרות חינוך מגוונות.
"מפרש" מזמנת למנהלים ולצוותיהם אפשרויות חשיבה וכלים לקידום חדשנות במוסדות החינוך ולפיתוח יעדים מאתגרים שהם עצמם מגדירים. תפישת היזמות ככלי וזרז להובלת שינוי מאפשרת עולם ומלואו בקידום ובטיפוח מיומנויות שונות.

"מפרש" פועלת בכל רחבי הארץ, בכל המגזרים בכל שכבות הגיל, במדד סוציואקונומי משתנה ובמגוון סוגי חינוך.  במהלך השנים למעלה מ-200 בתי ספר וגני ילדים עברו הכשרה במסגרת תוכניות מפרש השונות. בשנים האחרונות מפרש עובדת עם רשויות מקומיות בהובלת תהליכי רוחב לבניית תפישה חינוכית, והטמעת התפישה במוסדות החינוך ועם שותפים נוספים אשר שואפים להוביל שינויים תוך נכונות להיפרד מפרדיגמות וליצור חדשות.

תוכניות מפרש:

תכנית "עמיתים"

תכנית "עמיתים" של "מפרש" פועלת מזה עשור ומיועדת למנהלי בתי ספר המעוניינים להפוך למחוללי יזמות ולהיטיב את המציאות הבית ספרית שלהם. התוכנית מספקת כלים מקצועיים וחדשניים, המפתחים תרבות של יזמות חינוכית בבית הספר דרך שלושה מוקדים: היזם, המיזם והתרבות היזמית.

תכנית "עמיתים" הינה תכנית בת שנתיים. במהלך השנה הראשונה מנהלי בתי הספר מפתחים ומיישמים מיזם פורץ דרך העונה על צורך או חלום מקומי בשיתוף צוות בית הספר. במהלך שנה זו,  המנהלים מתנסים בפיתוח מיזם וביישומו תוך כדי תהליכי חקר, השראה, מפגש עם יזמים ועולמות תוכן מעולם החינוך ומחוצה לו.
בשנה השנייה, במקביל ליישום המיזם, התכנית שמה דגש על פיתוח כלים ותפישה של המנהלים כ'מחוללי יזמות', על מנת להבטיח שימשיכו לפעול, לקדם ולפתח תרבות שתצמיח יוזמות כמענה לאתגרים החינוכיים השוטפים.

תכנית "מחוברים"

תכנית "מחוברים" נועדה לתת מענה לאתגר של הכנת הנוער לעולם שמחוץ לבית הספר. התוכנית מתבססת על עקרונות "למידה לאורך חיים" (LLL), ועוסקת בשינוי תפיסתי של הלמידה ובפיתוח כלים ומיומנויות שנמצאו כהכרחיים לבני הנוער, כגון תקשורת ,קבלת החלטות, ניהול משא ומתן, עבודה בסביבה מגוונת, עבודה בשיתוף פעולה וכד', כל זאת תוך ביסוס ושימוש בכלי חשיבה יזמיים.

"מפרשים" לפיתוח הגן היזמי

תוכנית "מפרשים" מיועדת לגננות עם חלום להפוך את הגן שלהן, לגן יזמי. התוכנית כוללת תהליך למידה מעורר השראה, אודות עולם היזמות החינוכית ומשלבת כלים, ידע וליווי בהתנסויות בשטח

"חינוך אזרחי"

תוכנית עבור מנהלי ומנהלות בית ספר שרואים את החינוך האזרחי וחיזוק הדמוקרטיה כחלק מתפקיד מערכת החינוך. אנשים שרואים את עצמם כמנהיגים חברתיים, בעלי אחריות אזרחית דמוקרטית, ששואפים ללמוד, לפתח את התחום בבית הספר ולהשתייך לקבוצה שמקדמת מהלך של חינוך אזרחי בישראל.

"חינוך יוצר"

האגף להכשרה מקצועית בזרוע העבודה של משרד הכלכלה – המשרד לחניכות נוער, ארגון הג'וינט, חותם ומפרש חברו כולם יחד על מנת להוביל רפורמה בחינוך המקצועי.
מטרת הרפורמה היא לחולל תיקון חברתי עמוק ונועדה לחלץ את החינוך המקצועי מההקשר ההיסטורי-ישראלי אליו הוא משוייך. הרפורמה מספרת סיפור חדש על החינוך המקצועי תוך שאיפה לשינוי מיקומו התדמיתי משולי המערכת החינוכית בישראל, למרכזי ומוביל.
הרפורמה תורמת לקריאה ציבורית וחברתית מחודשת אודות החינוך המקצועי, לא כחינוך מסליל ומכניסטי, אלא כחינוך יוצר המושתת על פדגוגיה דואלית-הומניסטית.

שליש מבתי הספר המקצועיים כבר לוקחים חלק ברפורמה, והכוונה שכלל בתי הספר של החינוך המקצועי יעברו תהליכי שינוי בשנים הקרובות. על מנת לחזק את מעגלי ההשפעה ולבסס את מעמד בתי הספר כמובילים בתחומם, הרפורמה כוללת עבודת הנחייה והיערכות גם עם אוכלוסיית המפקחים ומנהלים עוד בטרם כניסתם לתהליך באופן פורמלי.

לצד שיתופי פעולה בין כל הגורמים המעורבים, "מפרש" נבחרה להוביל את ליווי והכשרת המנהלים להטמעת הרפורמה בבתי הספר, לסייע בבניית מודלים בית ספריים חדשים ברוח הרפורמה וזאת על ידי תהליכי הנחייה קבוצתית וליווי בית ספרי. השפה היזמית, כלי החשיבה לקידום חדשנות, היצירתיות והיכולת של מפרש בהנבטת רעיונות חדשים היא זו המאפשרת למנהלים ולצוותם להוביל את השינוי החינוכי העמוק אשר אותה הגדירה הרפורמה.